Wiiieee :D

Måndag igen och jag är på topphumör :) Det brukar inte va så vanligt på måndagar..men det är väl mina vårkänslor som kommer smygandes så smått..för det skulle jag få i februari enligt ett årshoroskop i Veckorevyn..hehe

Vi har haft ett seminarie idag där vi diskuterade läroplanen...jag började fundera på TRAS (tidig registrering av språkutveckling) om det är bedömning av barn eller inte för man fyller i vad barnen kan och inte kan ungefär..är inte så jätteinsatt i det. Men jag har fått lära mig att på förskolan ska man inte bedömma barnen. Man ska använda TRAS för sin egen skull som pedagog och tänka på hur man ska göra för att barnen ska lära sig och inte visa det för föräldrarna..men det gjorde dom på det stället där dom jobbade innan..fel fel fel. Dom som jobbade där hade jobbat inom verksamheten länge och två av dom va/är förskollärare och därför borde dom kunna läroplanen...hade jag vetat att man inte skulle göra på det viset hade jag sagt till...men jag hade ingen aning..men nu vet jag det till en annan gång om det mot förmodan skulle va nån annan som gjorde fel och visade TRAS för föräldrarna...

När jag och Zandra gick hem började vi diskutera dialekter...några exempel på skillnader mellan hennes skånska och min småländska: hon säger ihopa, jag säger ihop. Hon säger i heller, jag säger heller. Jag säger ta dän, hon säger ta bort. Ibland säger jag vart ska du hän, hon säger vart ska du gå. Jag säger krabbigt/krabba och hon säger klyddigt/klydda..men alla andra säger nog krångligt/krångla....det är härligt med dialekter :)


Mitt goda humör fortsätter kan vara för att solen skiner, men jag hoppas att det fortsätter hela eftermiddan och kvällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0