Hur kunde hon?

Igår läste jag ut en bok som heter Hur kunde hon?  av Dana Fowley som handlar om Dana som blir utsatt för extrema sexuella övergrepp av sin styvfar,farmor,farfar och andra människor i hennes omgivning. Hennes mamma var med på allt och antingen tittade på eller deltog själv i övergreppen. Även Danas lillasyster tvingades utstå mängder av övergrepp. Ingen av dem vågade berätta och det pågick under 10 års tid, lite längre för lillasystern. Till slut började lillasystern berätta vad hon varit med om och efter lång tid börjar även Dana berätta. Hon har ett stort stöd från sin pojkvän som blir väldigt upprörd när han får veta och gör allt för att alla ska åka fast.

Det är en ganska jobbig bok att läsa, men den är samtidigt viktig. Den visar hur svårt det är att upptäcka barn som blir utsatta för sexuella övergrepp. Det är en av mina rädslor, eller vad jag ska säga, att inte upptäcka. Även om man inte tror att det finns så finns det tyvärr i många grupper och det är det som är så hemskt. Många barn växer upp i svåra förhållanden och tror att det är normalt för de vet inget annat. De skräms samtidigt att inte berätta för någon. Det gäller som pedagog att försöka vara uppmärksam på alla tecken som tyder på att allt inte står rätt till.

Nästa bok jag läser ska inte va så tung utan lite mer lättsam. Nu har jag läst alltför många böcker om barn som har det svårt. Men det är de böckerna jag fastnar för av nån anledning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0